Inderdaad, details

14 juni 2018 - Goražde, Bosnië en Herzegovina

Gisteravond aangekomen in Jahorina waar eind jaren 80 Olympische winterspelen werden gehouden. We werden daar toegejuicht door enkele klassen lagere schoolkinderen, hallo nederlanders, maar dan het Bosnisch. We konden kiezen tussen zeer luxe en zeer dure, of een krakkemig en net betaalbaar iets, nou dan weet je het wel.
Vanmorgen in volle zon ontwaakt, maar toen we naar het ontbijt gingen zaten we in de wolken. Ontbijt: eerst alleen koffie voor A, maar bij nader vragen toch ook voor D. We hadden omelet en hemendeks, en een broodje met leverpastei - denk ik.
We vertrokken van 1650 meter, ik miste een muts, ik stierf van de kou bij het afdalen naar 800 meter. Weinig bewoonde wereld we reden langs Vrhpraca Dvoriatra, en kwamen in Podgrab, waar we een kopje kafa domači dronken, en later, in zoon klein dorpje toch nog een langs een lekkere bakker rijden.. . Verder fietsten we langs Praça, Datelji, tot Turcovici en toen was de afslag naar de klim, ongeveer 7 a 8 km klimmen, een hoogteverschil van 700m. Bij klein islamitisch kerkhof met slachtoffers van de oorlog banaan gegeten en gesprekje gehad met, zeg maar gastarbeider, van Bosnische afkomst, gewerkt in Frankfurt en München. Hij was nog steeds bezig zijn huis aldaar te herstellen van dd oorlogsschade. Bleken hij en A ook nog eens leeftijdsgenoten te zijn, Verbroedering alom. Jauchet!
Daarna verder op weg , klein stuk klimmen, heul lang dalen, via Cemenica langs Kriva Draga (overigens allemaal plaatsnamen op de kaart, maar het aantal inwoners is op de vingers van één hand te tellen) hier en daar een paard eenzaam aa de kant van de weg, schapen, gelukkig zonder hond en bloemen waarvan ik de naam niet weet, ik heb er geen foto van ik maak eigenlijk nauwelijks foto's, zou ik meer moeten doen.
Even wat cijfers: traject afstand 69.03 km, stijging totaal 662 m daling totaal 1846 'm (wat een watjes, denk je dan, maar de Garmin GPS is zeer onbetrouwbaar KOOP GEEN GARMIN) 3570 spoorpunten, en oppervlak 142,99km2
Nu in Goražde aan het bier, langs de Drina, die door een stadje stroomt waar tijdens de oorlog 100en slachtoffers gevallen zijn, waar de granaat inslagen in de muren nog steeds zeer zichtbaar zijn, en waar de VN vredesmacht, laten we zeggen, geen heldenrol heeft gespeeld.
Wat ik ook nog even moet laten weten is dat ik wat zaken uit Kuifje wil opzoeken, maar ik heb er slechts een paar meegenomen. Thuis opzoeken: de rol van Sponz-i-Glaz.

1. Ferdi:
    14 juni 2018
    Dank, dank, driewerf dank, voor dit gedetailleerde verslag dat qua geografische duiding, hoogtemeters, afstand, bouwkundige beschrijvingen, sociografie en cullinaire wetenswaardigheden niets meer te wensen overlaat. Ik voel mij uitermate content met de beschrijving en bovendien zeer attent bediend qua feedback op lezersfeedback. Ik ga nu eerst de atlas erbij pakken en studeren, zal later nogmaals reageren.
    Fijn trouwens dat jullie goed ontbijt krijgen. Hemendeks is oneindig veel beter dan hemmanèks.
    Over de aanwijzing Sponz-i-Glaz ga ik me buigen, ik heb op dit moment werkelijk keine Ahnung.
    Ciao, Tabéh, Houdoe of whatever, en lieve groeten plus warme hug (oxytocine! altijd nuttig) voor D.
  2. Diet:
    14 juni 2018
    Idd hemendeks. Ik wilde een boiled egg. Ek? Whats ekk? Ja dat wist ik dan weer niet in het Slavisch maar nu wel: jaja.
  3. Wil:
    14 juni 2018
    Hellas, Kan geen foto sturen van Ferdi die nu verwoed tegenover mij op zijn Apple achter een glas pinot gricio zijn verhaal zit te typen nav het bericht van jullie details over jullie avontuurlijke fietstocht. Nu 22:00 uur miezert hier een beetje. Laatste hand wordt aan het vervolgverhaal gelegd, bijna druk op de zendknop...voor nu foto via de app en heb het goed André en DIET kanjers!