21 mei, paar dagen Oostenrijk

21 mei 2018 - Braunau am Inn, Oostenrijk

Agelopen dagen hebbrn we met meer regen te maken gehad. Soms waren het hoosbuien, waarbij gezellig met andere fietsers geschuild werd, soms waren het gestage regenbuien, waarbij we min of meer onverstoord doorfietsten. We komen door ontelbaar kleine stadjes met prachtigr pleintjes, straatjes, steegjes, met huizen in allemaal verschillende pastelkleuren geschilderd, en rijk gedecoreerd. Doet me denken aan de stadjes van Gabriel Marquez. Vakwerkgevels verdwijnen wat uit beeld en maken plaats voor chaletachtige woningen. Er wordt veel hout gezaagd, geschild, en tot planken, kisten en pallets verwerkt.
Tot en met de Donau hebben we stroomafwaarts gefietst, vanaf Passau fietsen we langs Inn en Salzach, wat onverwacht brede sterk stromende rivieren zijn, stroomopwaarts. Langs die rivieren veel burchten, ommuurde stadjes en andere restanten van strijd tussen de verschillende heersers, die nu een leuke toeristische attractie zijn. Beieren veel mooier dan we dachten., en opvallend veel ruig bouwland met bloemen en kruiden, ik denk wel 50%.
Waar we nu zitten zien we ver in het zuiden, ± 50 a 100 km. de gletsjers, prachtig, indrukwekkend, faksinado, maar ook een beetje beangstigend. Komen 2 ouwe mensjes daar doorheen?
We zitten 100 km ten oosten van München, wat over de weg 800 km van Utrecht is, maar op onze teller staat 1400. Zou de rest van de afstandsschattingen ook zo mis zijn?
We vinden altijd overnachting, van zeer wisselende kwaliteit, maar altijd weer goed te doen. Een pak van Andrées hart...
Grüsz Gott, Servus!

1. Ferdi:
    21 mei 2018
    Dank voor jullie bericht.
    Die bergen gaat jullie lukken. Zoals Wil destijds zei, toen wij in Zwitserland fietsten en zowel Bernardino als de Gotthard fietsten: geen zorg, het asfalt draait vanzelf onder je wiel door. Wat maakt het uit of je 15, 10 of 5 km per uur fietst? Zolang je maar niet omvalt, maar dat gebeurt pas bij 3 km/u.
    800 km of 1400 km: Maakt niet uit. Maar bij een volgende gelegenheid zal ik in een reactie proberen duidelijk te maken dat een groter fietswiel een kortere afstand betekent. De afstand is namelijk afhankelijk van de grootte van je wiel. Iets om over na te denken...
    Hartelijke groeten aan jullie twee dappere diehards,
    Ferdi
  2. Godelieve:
    22 mei 2018
    Beter 1400 gefietst en kilometers dan 800 in de lucht! En die bergen overwinnen jullie ook! Toy toy
  3. Godelieve:
    22 mei 2018
  4. Nellemiek:
    23 mei 2018
    waauw jullie zijn goed bezig! weer en wind trotseren en genieten van de frisse lucht waar je zelf geen rotzooi ingooit. Daar zorgen andere mensen wel voor. Heb ik foto's gemist of is die ene fabriek jullie toeristische attractie?
    Ik ga volgende week met de auto naar Winterswijk maar wel logeren in een familietent......ben al een beetje ouder! Tabeetjes genieten.....
  5. Ati van Linschoten:
    23 mei 2018
    Klinkt allemaal heel goed en leuk ! Vooral vanuit het 'gewone' Utrecht met zijn dagelijkse beslommeringen, gletsjers kom ik hier bv niet tegen maar ik zou er wel tegenop zien hh! Stug doorfietsen en genieten van het rijke oostenrijkse leven;-)......
  6. Frank:
    27 mei 2018
    Zet ‘m op bikkels! Westbroek en heel Namibië zijn supergrote op jullie!
    Groeten, Frank
  7. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    27 mei 2018
    Klinkt heerlijk jullie verhaal! En er leiden nog steeds meerdere wegen naar Griekenland dus een kilometertje meer of minder... Als je maar mooi fietst daar gaat het om en zo te lezen lukt dat wel! Geniet verder en laat de gletschers maar dichterbij komen, Xx
  8. Frank:
    27 mei 2018
    Supertrots bedoel ik natuurlijk!
  9. Ferdi:
    28 mei 2018
    @Frank: nou ik voel me trouwens ook supergroot op D&A dat zij onze vrienden zijn. We zullen nog eens een keer een loflied in C-groot op hun heldendichten zingen.